Markkinoinnin viikko 2016: keskiviikkoaamun LIVEBLOGI

Huomenta Pasilasta! Markkinoinnin viikon ensimmäinen päivä starttailee pikkuhiljaa. Tapahtumalla on uusi nimi ja uusi lokaatio, mutta idea on sama: kyseessä on ammattimessut markkinointi- ja viestintä-alan työntekijöille. Dingle on jälleen yksi tapahtuman yhteistyökumppaneista ja aktiivisesti menossa mukana. Itse olen paikan päällä ensimmäistä kertaa ja pääsin heti livebloggaamaan! Eli nyt ollaan niin sanotusti jännän äärellä. Onneksi ehdin vielä metsästämään jostain kahvia ennen ensimmäisen puheenvuoron alkua. Laita sillä välin somessa seurantaan #markkinoinninviikko sekä @DingleTweet ja tutustu ohjelmaan tapahtuman sivuilla. Alta näet Dinglen striimaamat puheenvuorot keskiviikkoaamuna – voit katsoa ne suoraan tästä blogista:

Miten datalla oikeasti kehitetään liiketoimintaa ja tulosta? – Yleistyksistä ja oletuksista yksilön reaaliaikaiseen kohtaamiseen

Klo 9.30-9.50 / Teknologia
Sini Kervinen, Head of Online Advertisement, Aller Media
Laura Avonius, Director, Digital Business Unit, Aller Media

Aloittavat puheenvuoron nimittämällä dataa lempiaiheekseen. 😎 Aluksi he avaavat sitä, miten Allerilla syntyi loikka mediatalosta dataohjautuvaksi sisältötaloksi. Aller on 140 vuotta toimittanut, julkaissut ja myynyt printtilehtiä. Digitalisaation myötä on sitten lähdetty rakentamaan jotain kokonaan uutta sen sijaan, että vain muutettaisiin printti digitaaliseksi. Liikkeelle lähdettiin siitä, että kartoitettiin, mitä osaamista talosta löytyy. Sisältöjen tekeminen ja tieto kuluttajista nousivat avainsanoiksi.

Screen Shot 2016-09-21 at 09.59.28

Puhujat painottavat sitä, että datan keräämisessä pelkät oletukset, keskiarvot tai ykköset ja nollat eivät riitä. Tiedolla ei tee mitään, ellei ole isosti inhimillisyyttä mukana. Pitää olla kyky löytää merkityksiä datasta.

Allerin Rikastamolla on laajat resurssit kerätä dataa –  muun muassa Suomen kattavin offline-datavarasto ja kattavimmat markkinointiluvat. Avainasemassa on kuitenkin reaaliaikainen ihmisymmärrys. Tieto jota kerätään, on syvällisempää kuin esimerkiksi ikä ja sukupuoli – ja sen pohjalta luodaan digitaalinen hahmo. Tavoitteena on lopulta luoda digitaalisen hahmon pohjalta kuluttajalle reaaliaikainen personoitu palvelu. Digitaalinen hahmo antaa yritykselle mahdollisuuden löytää potentiaalisimmat ostajat, ymmärrettävät segmentit sekä mahdollisuuden skaalata dataa oman tarpeen mukaan. Näillä eväillä datasta saadaan paras mahdollinen hyöty irti ja päästään kasvattamaan tulosta.

SIRPALEISESTA YRITYSKULTTURISTA JOHTAVAKSI BRÄNDIKSI -Markkinointi Grano Oy:n johtamisen keskiöön ja kysynnän draivaajaksi. Miten se tehdään?

Klo 10.10-10.30 / Luovuus
Jukka-Pekka Vuori, CCO, Grano Oy

Jukka-Pekka aloittaa puheenvuoron iloisissa tunnelmissa: hän sai eilisessä hallituksen kokouksessa läpi ajatuksen siitä, että markkinointiin lähdetään panostamaan nyt entistä isommin. 🙌

Hieman yrityksen taustaa: Grano on aiemmin koostunut 130 eri yrityksestä, siitä siis juontaa otsikon sirpaleinen yrityskulttuuri. Muutama vuosi sitten syntyi nykyinen Grano Oy – ja ajan muutokset ovat pakottaneet yrityksen muuttumaan.

IMG_8787_2

Kun halutaan muuttua, on Jukka-Pekan mukaan aluksi selvitettävä ja tunnustettava tosiasioita nykytilanteesta. Sitten vasta niitä voidaan lähteä muuttamaan. Muutos lähtee jokaisesta yrityksen jäsenestä, ei vain johdosta. Granolla suurin myönnettävä asia lienee ollut se, että ulkoisesti brändistä on parempi kuva kuin sisäisesti.

21 vuoden brändikokemuksen omaavan Jukka-Pekan seuraava vinkki kannattaa ottaa tosissaan: brändin muutos lähtee yrityksen sisältä. Granolla onkin panostettu vahvasti kulttuurityöhön – pitää luoda yhtenäinen joukko, joka puhaltaa yhteen hiileen. Hän esittelee pysäyttäviä lukuja: 80 % uskoo, että yritys ei voi menestyä ilman vahvaa sisäistä kulttuuria, mutta vain 10 % kykenee luomaan sellaisen.

Markkinoinnin tehtävä on luoda tunnettuutta ja kysyntää yritykselle, ja se onnistuu parhaiten vahvalla brändillä. Siksi brändiin on panostettava. Jukka-Pekka lopettaa puheenvuoronsa tiivistykseen siitä, mitä tarvitaan, jos tahdotaan nostaa markkinointi keskiöön: faktoihin perustuvaa johtamista, kokemukseen perustuvaa osaamista, oikea tiimi ja roolitus sekä asennetta ja itseluottamusta.

 

Tässäpä oli mielenkiintoinen startti markkinointiviestinnän viikkoon! Allekirjoittanut siirtyy seuraavaksi takavasemmalle (litkimään lisää kahvia ja seuraamaan puheenvuoroja) ja lounastauon jälkeen liveblogia jatkaa Stina täällä Dinglen blogissa. Kiitos ja kumarrus!