Markkinoinnin viikko 2016: keskiviikopäivän LIVEBLOGI

Markkinoinnin viikon ensimmäinen päivä jatkuu Tulevaisuus-lavalla. Aamupäivän annin voit ahmia täältä!

Somessa elellään häsällä #markkinoinninviikko sekä @DingleTweet. Ohjelma löytyy tapahtuman sivuilta.

Kello on 12:20 ja meille asiakaskokemuksesta puhuu

Juho Jokinen, CEO, Dingle – Tulevaisuuden asiakaskokemus

Usein Jokiselta tiedustellaan, missä kanavissa asiakas kannattaa kohdata? No, täydennetystä todellisuudesta on kaikille tuttu esimerkki Pokemon Go. Samaa tekniikkaa voitaisiin hyvin käyttää näyteikkunoissa, hyllyissä ja palveluissa. ”En usko että tästä trendistä tulisi markkinoijalle isoa asiaa. Joskus sillä on paikkansakin, mutta uskon, että käytön vaivalloisuus tulee rajoittamaan AR-sovellusten käyttöön ottoa.”
Missä augmented reality stten voisi palvella asiakasta? “EPGL on esimerkiksi luomassa AR-piilolinssejä, jotka ovat kuin päivitetty versio Google-laseista.” Siis huomaamatonta tekniikkaa joka on käyttöliittymältään vaivatonta.

Seuraava taso rikastetusta todellisuudesta on virtuaalitiodellisuus. ”Se kipristää vatsanpohjasta, se saa pään sekaisin, se on jotain, mitä et ole ennen kokenut!” Jokinen maalailee. Virtuaalilaseilla siirrytään toiseen maailmaan, joka ei ole riippuvainen ympäristöstä.

Esineiden internetistäkin on paljon puhetta ja esimerkkejäkin, kuten Amazonin Dash-napit. Vaikka ne ovat hitaita, olisi Jokinen silti niistä tulevaisuudessa varovaisen kiinnostunut. Kodeissamme tällaisesta tilauspohjaisesta systeemistä voisi olla paljonkin hyötyä.

IMG_8974_2

 

Juho Jokisen kolme askelta tulevaisuuden asiakaskokemukseen:

  • Tee tuotteestasi helppo valinta.
  • Vastaa aina odotuksiin.
  • Ole nichesi paras!

 

13:20 Tulevaisuus-lava

Petteri Lillberg, Chief Executive Officer, McCann Helsinki – Miksi suomalaista markkinointiosaamista tarvitaan maailmalla? – Periferia ja kuuntelun jalo taito

 

IMG_9042_2

 

McCannin Petteri Lillberg lähtee heti aluksi ihailemaan länsinaapurimme isoja, tunnettuja tuotteita: IKEA, H&M; suurta ja monistettavaa. Mutta saman hengenvetoon Lillberg toteaa, että tuo tapa on tulluut tiensä päähän. Globalisaatiossa ostarit, ihmiset ja kaikki muu muuttuvat keskenään samanlaisiksi. Tuosta tiestä ihmiset eivät pidä; he eivät halua, että heille sanellaan miltä näyttää ja miten olla. Kuluttajat tahtovat tulla kuulluiksi, ja sen suomalaiset osaavat. Kun ponnistetaan periferiasta, on totuttu olemaan sopuisasti ja kuuntelemaan nöyrästi!

“Suomalaiset edustavat globaliteettia, jossa ollaan onnellisia sekasotkuja”, Lillberg tuumii. Hän kehottaa meitä valjastamaan periferiavoimat hyödyksemme.

Voisiko boxi ollakin pinkki? Pinkin boxin myyminen on tulevaisuuden markkinoilla ainoa oikea tie!

Peter Lillberg

Periferiassa oleminen tarkoittaa kahta asiaa: Selvitäksemme hengissä, meidän on aidosti kuunneltava ja ymmärrettävä, sillä yksin emme pärjää. Toinen voimista on Lillbergin mukaan ulkopuolisuuden voima: ”Globalisaatio perustuu itseään ruokkiviin keskuksiin, joissa syntyy vain samanlaisia asioita. Uudet ideat syntyvät aina sen samanlaisuuden ulkopuolelta.”

 

Seuraavaksi klo 15:00 Luovuus-salissa
Dingle talkshow: Data, luovuus ja brändit

 

Dingle Talkshow – Data, luovuus ja brändit

Talkshow-isäntänä toimii Juho Jokinen, toimitusjohtaja, Dingle Oy.

Puhumaan ovat saapuneet
Mikki Inkeroinen, Head of digital commerce, Expert AS
Riikka Järvinen, Head of Online Marketing, DNA Ltd
Petteri Kolinen, toimitusjohtaja, Design Forum Finland

JJ: Tälläkin lavalla paljon puhuttu tekniikasta: miten teillä vuorovaikutus datan ja luovuuden välillä toimii?

PK: Hyvin kiteytetty identiteetti on johtamisen työkalu. Kun vastataan globaaleihin haasteisiin, tarvitaan vahvaa identiteettiä.

RJ: Data on päivän mantra täällä, samoin DNAn käytävillä. Asiakas on strategian keskiössä ja data antaa ymmärrystä ja työkaluja meille ilahduttaa asiakas ja ylittää odotukset. En pidä markkinointiautomaatio-sanasta, sillä brändiä johdetaan monella eri tasolla, myös henkilökohtaisella tasolla. Data toki auttaa, muttei ole mitään taianomaista markkinointiautomaattia.

IMG_9126_2

 

JJ: Brändi tuntuu läheisemmältä, kun se puhuu asiakkaalle tärkeistä asioista?

RJ: Kyllä, esimerkiksi meillä on laaja mailiosoitekanta, josta datasta etsitään hyvinkin pieniä kohderyhmiä, joille kerrotaan osuvaa asiaa, ei mitä tahansa.

Data on kuin multa: se tuottaa ja viheriöi kun sitä möyhii ja hoitaa, mutta jos sen vaan antaa olla, siitä tulee mutaa.

Juho Jokinen

 

MI: On olennaista synnyttää uusia datanlähteitä, joista kumpuaa hiljaista tietoa. Mutta vielä tärkeämpää on, että liiketoiminnan ongelmaan etsitään sopiva datasetti, jota sitten tarkastellaan.

JJ: Brändillä johtaminen: jos data sanoo muuta ja brändi toista?

PK: Identiteetti on yrityksen ydin, sydän ja filosofia. Identiteettiä pystyy hyvinkin johtamaan kokonaisvaltaisemmaksi brändikokemukseksi.

MI: Ensin on keksittävä, mistä brändikokemus muodostuu. Sehän syntyy onnistuneesta asiakaskokemuksesta. Jos haluan johtaa brändiä daatalla, voin tutkia vaikka, minkävärinen nappula tuottaa ostoksia, ja totta kai noudatan sitä ohjetta. Se taas ohjaa brändin muodostumista.

RJ: En laittaisi näitä vastakkain, vaan data ja brändi ottavat toisensa hellään syleilyyn. Data on polttoaine, mutta brändi kertoo, mihin suuntaan sitä kulkuneuvoa ohjataan.

 

Kiitos kaikille keskiviikkona paikalla olleille ja lukijoille! Huomisen hommat löytyvät sitten täältä.