Salesforce Digitalist Growth Forum 2016 LIVEBLOGI

Syksyn toisessa Digitalist-aamupäivässä saamme kuulla erilaisia yritysten kasvutarinoita sekä uudenlaisia ajatuksia kasvun mahdollisuuksista. Kiinnostava aihe ja kovat puhujat – Tennispalatsin Scape-salin lavalle nousee myös meidän oma Kerttu Takala, joka on Dinglen ensimmäinen palkattu työntekijä ja ollut siis mukana tässä kasvutarinassa alusta asti 🙌 Inspiroiva aamupäivä tiedossa! Tästä blogista voit seurata tapahtuman striimiä ja liveblogia reaaliaikaisesti. Ja ei hätää, videon voi katsoa täältä myös jälkikäteen, jos töissä sattuu olemaan juuri tapahtuman aikaan paha paikka. Somessa kannattaa laittaa seurantaan Dingletweet, #digitalist ja @DigitalistInfo.

Striimi:

Päivän ohjelma:

 

slide02

slide03-1

 

Kello 8.30 Ville Tolvanen huudattaa huomenet ja pyytää yleisöstä vapaaehtoisia moderaattoreita keskustelulle oman flunssansa takia. Sellainen löytyy ja tänään siis äänessä Villen sijasta Susanna Paloheimo.

Petteri Poutiainen, VP and Country Manager / Salesforce
(Striimi kohdasta 27:06)

img_9408_2

Viralliset tervetulosanat tulee toivottamaan Petteri Poutiainen. Hän kertoo lyhyesti Salesforcen kasvutarinasta, joka alkoi 17 vuotta sitten. Vision oli alussa luoda pilvipohjainen ratkaisu softien rakentamiselle. Kasvu on ollut reipasta: Salesforce on tällä hetkellä yksi suurimpia softafirmoja. Suuri ajatus taustalla on ollut se, että ei mennä teknologia edellä vaan asiakaskokemus edellä. Lisäksi talossa on pitkään rakennettu innovaation kulttuuria – punaisena lankana kaiken taustalla on siis jatkuvasti ajatus siitä, miten saadaan kehitettyä uusia innovaatioita. Poutiainen uskoo, että tänään nähtävistä puheenvuoroissa kuullaan paljon juuri tästä innovaatioiden kehittämisestä.

Ari Vänttinen, CMO / Comptel
(Striimi kohdasta 37:25)

img_9437_2

“U change the story and you’ll change the business” on Vänttisen iskulause. Hän aloittaa kertomalla syitä sille, miksi tarinankerronnalla tehdään kasvua: tarinat myyvät paremmin kuin tuotteet ja tarinalla voidaan haastaa markkinoita.

Miten tämä sitten tehdään? Vänttisen mukaan menestyvä markkinointijohtaja on aina hieman v-mäinen tyyppi, sillä kun organisaation tarinaa lähdetään muuttamaan, on aina “verta lattialla”. Silloin ei saa luovuttaa. Tärkeässä roolissa on lisäksi tietysti sisältö. Ja nimenomaan sellainen sisältö, joka palvelee tarinaa ja on oikeassa kontekstissa.

Tero Hottinen, General Manager, Business Innovation / Wärtsilä
(Striimi kohdasta 57:07)

img_9508_2

Hottisen aiheena on digitaalinen transformaatio ja start-upit kasvun mahdollistajana perinteisessä teollisuudessa. Hottinen menee suoraan asiaan: miten tuo käytännössä tehdään? Tärkeää on se, että tuodaan älyä tuotteisiin ja lisäarvoa palveluihin. Innovaatisella ajattelulla pyritään disruptoimaan kaikki nykyiset bisnesmallit. Digitalisaation myötä tulee olla tarpeeksi ajoissa hereillä, pitäisi jatkuvasti “jahdata hypejä”.

Wärtsilä lanseerasi viime vuonna Slushissa startup-kilpailun, joka menestyi hyvin. Saatiin paljon näkemystä siitä, mitä kaikkea onkaan mahdollista tehdä – ja osa näistä konsepteista on edelleen jatkokehityksessä ja tuotannossa.

Keskeinen oppi: pitää myöntää nöyrästi, että itse ei osaa kaikkea. Maailma muuttuu, ja niin meidänkin täytyy.

Ali Omar, Deputy CEO / Med Group
(Striimi kohdasta 1:11:26)

img_9544_2

#kunonhyvätiimisomalikinvoionnistua vs. #paskatiimieitoimi. Omarin puheenvuoro lähtee liikkeelle lennokkaasti läpänheitolla, johon sisältyy kuitenkin tärkeä ajatus: 99 % kasvusta on peräisin ihmisistä.

Omar pureutuu kasvuun somalialaisin sananlaskuihin:

screen-shot-2016-09-27-at-09-30-45

screen-shot-2016-09-27-at-09-42-45

Somalialainen suunnitelma = visio + tiimi + toteutus + seuranta + iterointi

Lopuksi  Hyrynsalmella kasvanut Omar paljastaa, ettei ole oikeasti koskaan käynyt Somaliassa. 😎

Elina Santamäki, Head of GS1 System / GS1 Finland Oy
(Striimi kohdasta: 1:28:54)

img_9584_2

Miten digitalisaatio kohtaa pientuottajan? Santamäki aloittaa esittelemällä Golli-pilvipalvelun,  joka antaa päivittäistavarakaupan tavarantoimittajalle edullisen ja kätevän vaihtoehdon sähköiseen tilausten käsittelyyn ja tavarantoimituksiin.

Palvelun kehittäminen lähti liikkeelle kysymyksestä: miten tilaus-toimitusketjun voisi digitalisoida? Monilla toimijoilla on tarve tehostaa toimintaa ja vastata jäljitettävyysvaatimuksiin. Näihin tarvitaan digitaalisia keinoja, eikä olemassa ole ollut tähän sopivaa palvelua.

Golli kehitettiin ketterän kehityksen menetelmin. Ideoinnin jälkeen tehtiin prototyyppi ja sitä testattiin yritysten kanssa. Sitä kautta lähdettiin iteroimaan palvelua, ja vuoden kuluttua Golli oli käytössä.

Kerttu Takala, Strategic Planner / Dingle
(Striimi kohdasta 1:48:18)

img_9621_2

“Nollasta digimarkkinoinnin ykköseksi kuudessa vuodessa” on puheenvuoron otsikko. Takala on ensimmäinen Dinglen kokopäiväinen työntekijä ja kertoo nyt oman kokemuksensa siitä, miten hän on kokenut Dinglen kasvutarinan. Hänen näkemyksensä mukaan se on ennen kaikkea tarina rohkeudesta.

Ensimmäinen luku: rohkeita HR-valintoja ja organisaatiomuutoksia 

Takala aloitti Dingellä vuonna 2010, jolloin toimistolla oli kaksi tyyppiä. Silloin kaikki tuntui mahdolliselta.

Millaisia ihmisiä tulisi palkata töihin firmaan, joka kutsuu itseään digiajan lapseksi? No tietysti nuoria diginatiiveja. Suuri osa-aikaisten Community Managerien armeija sai tehdä töitä melko vapaasti mistä vaan, milloin vaan.

Pian kasvua oli tapahtunut jo sen verran, että verkostomaisesta työnteosta siirryttiin tiimeihin, joilla oli omat asiakkaat. Tässä vaiheessa Takala käväisi äityislomalla, ja palatessaan huomasi, että näiden tiimien välille oli kasvanut suuri kilpailuhenki. Ei enää autettu toisen tiimin jäseniä, vaan pääosassa oli kilpailu.

Siispä Dingle koki uuden organisaatiomuutoksen: tiimit purettiin. Lopulta onkin palattu takaisin kohti alkuperäistä verkostomaista rakennetta.

Toinen luku: avainasemassa arvot ja kulttuuri 

Rockin’ culture, courage, freedom ja do good ovat olleet yrityksen arvot alusta asti ja ne näkyvät arjessa monella tapaa.

Takala kokee myös tärkeäksi muuntautumiskykyisyyden, vapauden valita omat työvälineensä, johdon rohkaisevan asenteen, tahdon palvella sekä yhdessä koetut hetket ja jaetut merkitykset.

screen-shot-2016-09-27-at-10-44-42

Dingle järjestää paljon aktiviteetteja työntekijöille, mutta lisäksi  työntekijöiden oma Dingle Party Team järjestää täysin omaehtoisesti vapaa-ajan tapahtumia, kuten mökkireissuja. Takalan mukaan yhteiset aktiviteetit ovat todella tärkeitä työyhteisön hyvinvoinnin kannalta.

Seuraavaksi on luvassa uusi luku, kun Dingle muuttaa Allerin kanssa yhteisiin tiloihin vuodenvaihteessa. Tavoitteena on viedä Dinglen rohkeaa kulttuuria ja asennetta myös sinne.

Riitta Palmén, Owner / Palmén & Charpentier Oy
ja Ulla Koivula, Co Founder, European Mobile Operator Oy / Moi
(Striimi kohdasta 2:34:50)

Ensin äänessä Palmén: 

img_9725_2

Viime Slushissa puhuttiin siitä, miten Zalandon menestyksen takana oli tv-mainonta. Tästä alkoi puhe Zalandon paradoksista: disruptiivinen idea tarvitsee perinteistä mediaa tullakseen suuren yleisön tietoisuuteen. Siksi brändien tulisi käyttää mainosrahaa sellaisiin medioihin, joita suomalaiset eniten seuraavat – ja näihin kuuluvat myös perinteiset tv ja radio.

Mediasijoitus on uusi rahoitusmuoto. ME4-rahasto on ratkaisu yrityksille, jotka haluavat käyttää mainontaa, vaikkei siihen olisi tällä hetkellä varaa. ME4-rahasto rakastaa erityisesti disruptiivisia ideoita, ja siksi ovatkin ilolla tehneet töitä Moi:n kanssa.

Seuraavaksi äänessä Koivula Moi-yrityksestä:

img_9742_2

Koivula on yrittäjä ja markkinointijohtaja, joka johtaa datalla ja rakkaudella. Moi:ssa data on demokratisoitu, esimerkiksi jokaisen puhelimesta löytyy Google Analytics. Ei ole vain yhden henkilön vastuulla seurata lukuja, vaan ihan kaikkien.

Toimintatapa on oppiva, proaktiivinen, ja yksinkertainen – ei kampanjalähtöinen. Keskiössä on asiakaskokemus.

85 % Moi:n verkkokaupan liikenteestä olisi jäänyt pois, jos lanseerauksessa ei olisi panostettu brändimarkkinointiin. Lanseeraus tapahtui toukokuussa. Isossa roolissa ollut MTV3, kanavina sekä digikanavia että tv-mainontaa.

Mikko Lintunen, CEO / Eventz International Corporation
ja Roope Suomalainen, Co Founder / Eventz.today, Eventz International Corporation
(Striimi kohdasta 3:01:09)

img_9802_2

Yritys on perustettu vuonna 2015. Taustalla matkustamiseen liittyvät kokemukset – mitä tehdä kun saavut kohteeseen? Mistä löydät tiedon tapahtumista? Eri paikoissa on toki omat paikalliset palvelunsa, mutta tapahtumiin liittyvää globaalia ratkaisua ei ole aiemmin ollut. Ratkaisut ovat myös olleet pitkälti paperisia esitteitä, jotka eivät ole ajan tasalla. Eventz.todayn lupaus on se, että näet tapahtumat yhdellä klikkauksella, missä ikinä oletkin.

Miten ideaa sitten lähdettiin toteuttamaan? Etsittiin oikeat ihmiset, rahoitus, kumppanit ja asiakkaat.

Tatu Tulokas, CEO / Silta
ja Kalle Kanerva, Partner, Strategy Director / TBWA
(Striimi kohdasta 3:21:21)

img_9817_2

Kanervan lyhyt resepti kasvuun:
-Yrityksen kulttuuri muodostaa kestävän kilpailuedun
-Kilpailuetu mahdollistaa kasvun
-Johtaminen luo puitteet yrityksen kulttuurille
-Johtamisen välineinä inspiraatio ja analytiikka
🙏🏼

Seuraavaksi äänessä Tulokas: 

img_9838_2

Myös Tulokas korostaa tiedolla johtamista ja inspiraation merkitystä sekä sitoutumista ja vaikutusmahdollisuuksia.

Silta Oy tutkimustietokanta kattaa noin 30 000 työsuhdetta, joten pystytään saamaan merkittäviä tilastoja. Esimerkiksi: 49 % irtisanoutumisista tapahtuu 3 ensimmäisen vuoden aikana. Sitoutuvuus suurempaa pitkäaikaisilla työntekijöillä.

Tämäntyylinen analytiikka vie datalla johtamisen uudelle tasolle.

Pekka Huttunen, CEO / Eventilla Oy
(Striimi kohdasta 3:42:34)

img_9850_2

Livetapahtumat ovat edelleen voimissaan, vaikka moni asia tapahtuukin nykyään etänä. Hyvä esimerkki on tietysti tämä Digitalist-tapahtuma, joka on kerännyt suuren Scape-salin täyteen osallistujia. Tapahtumat ovat sisältömarkkinoinnin huipentuma – paikan päällä saadaan eri lailla kiinni punaisesta langasta, kun ollaan aidosti läsnä vrt. striimin äärestä lähtee herkemmin tekemään muuta. Avainasemassa tapahtumien suunnittelussa ovat tavoitteet ja mittaaminen.

 

Nyt on aamupäivä kasassa. Kiitos kaikille lukijoille ja katselijoille! 👋🏼