Mobiilisovelluksen ja brändin välinen kuilu

Brändit painivat edelleen sen kanssa, tulisiko mobiilikokemuksen olla mobiiliystävällinen verkkokokemus tai natiivi mobiilisovellus. Muutama vuosi taaksepäin mobiilisovelluksen ja brändin välinen kuilu koostui todennäköisesti resursseista. Sovelluskehitys maksoi liikaa brändin kokemaan lisäarvoon nähden ja lisäksi vaati ylläpitoa. Tämä on kuitenkin historiaa ja nykyään pääsee liikkeelle kustannustehokkaasti ja nopeasti. Ylläpitokin hoituu ketterästi. Mutta miten saamme kuluttajan lataamaan sovelluksemme? Tämä lienee tämän päivän, kuten eilisenkin, suurin kuilu, mutta järkevällä suunnitelulla ja strategialla ei ylitsepääsemätön. Mobiiliystävällinen verkkokokemus ei riitä kokonaisvaltaiseen ja toimivaan mobiilistrategiaan. Tässä blogissa haluan tuoda esille miksi, kolmen keskeisemmän mobiilisovellushyödyn myötä.

1 Mobiilisovellus tarjoaa parhaan käyttökokemuksen – Swipe!

Mietipä hetki, miten brändisi on tällä hetkellä edustettu mobiilissa. Parhaassa tapauksessa brändikokemus on responsiivinen. Mobiilisovellusta on ehkä harkittu, kenties aikaisemmin jopa kokeiltu, mutta myöhemmin kuopattu, koska kuilua ei olla onnistuttu ylittämään. Tehokas mobiilistrategia on jätetty leijumaan, ja nyt puhuttaakin jo enemmän muut uudet asiat kuten ohjelmallinen ostaminen, data sekä markkinoinnin automaatio.

Tehdään pieni ajatusleikki. Oletetaan, että onnistuisimme ylittämään kuilun ja saamme asiakkaan lataamaan brändin sovelluksen. Kuluttaja on jo aikoja sitten siirtynyt eteenpäin ja ymmärtää sekä rakastaa Uberin, Tinderin, tai Snapchatin kaltaisia käyttökokemuksia. He ovat tottuneet vastaaviin tiloihin, missä mobiilikokemus on kiinnostavampi, osallistavampi ja sitouttavampi. Voimme miettiä markkinoinnin seuraavia uusia kuvioita mutta fakta on, että älypuhelin on tavoittanut myöhäisemmän enemmistön Suomalaisista. Mediaa kulutetaan mobiililla mediapäivästä jo 12 prosenttiyksiön verran, heavy-userit jopa tuntikausia vuorokaudessa sisältäen lukuisia sovelluksia. Oletetaan, että olet kuilun tällä puolella. Mobiilissa edustetun ylivoimaisen brändikokemuksen lisäksi sinulla on parhaimmillaan jopa kirkas kilpailijaetu.

2 Mobiilisovellus yhdistää fyysiset ja digitaaliset hetket – Ding!

Päivämme koostuu jopa yli sadasta mobiilihetkestä, hetkistä, jotka usein alkavat tutulla ilmoituksen äänellä; ding! Ilmoitus on mitä todennäköisemmin lähtöisin ystäväpiiristämme tai kenties journalistin tuottamasta uutissisällöstä. Vuorovaikutuksen mahdollistavat sovellukset ovatkin latauksien top-listoilla ja keskeisimpiä kanavia siinä, miten tänä päivänä käymme dialogia läheistemme kanssa ja ylläpidämme yhteisöllisyyttä. Brändien kanssa vuorovaikutus tapahtuu sovelluksien välityksellä vielä harvoin, vaikka kulutamme brändien sisältöjä aktiivisesti muissa digitaalisissa kanavissa, mikäli ne onnistuvat meitä puhuttelemaan. Mobiilisovelluksen avulla brändisisällöt ovat entistä tavoittavampia ja kiinnostavampia, yhdistäen optimaalisessa tilanteessa kuluttajan sovellusinteraktioita, aikaisempia hetkiä sekä paikkatietoja!

3 Mobiilisovellus mahdollistaa datan keruun ja yhteiskehittelyn – Dong!

Tiesitkö, että joidenkin lähteiden mukaan mobiilikuluttaja luovuttaa itsestään tietoa jopa 50% suuremmalla todennäköisyydellä kuin desktopkäyttäjä? He ovat myös todennäköisemmin osana monta kanta-asiakasohjelmaa. Markkinointi on parhaimmillaan palvelua, jossa yritys kerää ja hyödyntää asiakkaan luovuttamaa tietoa järkevästi. Vastineeksi asiakas odottaa yhä parempia kokemuksia brändin suunnasta ostopäätöksien tueksi. Mobiilisovellus on loistava kanava jatkuvaan sidosryhmävuorovaikutukseen, jonka avulla yritys voi kerätä pieniä tiedon murusia, ja vastineeksi ruokkia yhteisöjään jatkuvasti esimerkiksi kohdistetuilla sisällöillä ja eduilla. Mobiilisovellus tarjoaa sidosryhmille mukana kulkevan kanavan olla mukana yrityksesi toiminnassa kuten esimerkiksi tuotekehityksessä, ja yritykselle kanavan sitouttaa kuluttajaa entistä tehokkaammin. Yhdessä parempi tulee. Dong, myyntikellot soi!

Mobiilisovellus on kanava siinä missä esimerkiksi Facebook, Twitter tai omat verkkosivutkin. Kanavien ero muodostuu sisällöistä, missä kanavassa kukin tavoitetaan, mitä toivomme saavuttavamme ja millä sisällöllä. Mobiiliystävällinen verkkokokemus ei riitä kokonaisvaltaiseen ja tehokkaaseen mobiilistrategiaan. Kuilun ylittäneelle yritykselle mobiili tuo parhaimmillaan ylivertaiset hyödyt ja markkinaedun. SWIPE, DING, DONG!