Markkinointi vuonna 2020

Markkinointi, mainonta ja näiden taiteiden ympärillä pyörivät trendit, opit ja teknologiat pyyhältävät eteenpäin hurjaa vauhtia. Internetin, sosiaalisen median verkostojen ja datalähtöisyyden kautta olemme ottaneet yhdessä vuosikymmenessä suurempia loikkia eteenpäin kuin koskaan aiemmin.

Voisi luulla, että trendejä ja alan suuntaa olisi mahdotonta ennustaa muutamia vuosia eteenpäin, kun useimmat meistä hädin tuskin pysyvät mukana edes nykyhetken tapahtumissa. Juuri kun keksimme, miten jotain uutta kanavaa tai teknologiaa hyödynnetään tehokkaasti, se onkin ihan nähty ja kaikki kovat tyypit ovat siirtyneet jo seuraavaan. Kurkataan siitä huolimatta lähitulevaisuuteen, ja vilkaistaan, minkälaista markkinointi tulee olemaan vuonna 2020. Hei, osaammehan me nyt jo ennustaan Snapchatin saavan lähes miljardi dollaria mainostuloja vuonna 2017.

Facebook

Facebook on vihdoinkin saanut meidät hyväksymään sen tosiasian, että ei kannata edes yrittää luoda sisältöä mihinkään omaan kanavaan omilla ehdoilla. Facebook on Canvas-sivujen myötä maailman suurin sisällön julkaisualusta. Jos yrittää julkaista linkkiä blogiin tai artikkeliin, joka on luotu julkaisijan omalla sivustolla, Facebookin algoritmit eivät päästä linkkiä läpi, ellei sivulla ole seurantapikseliä kertomassa mitä käyttäjä muka puuhaa Facebookin ulkopuolella.

Google

Google jatkaa edelleen maailman verkkosivujen parantamista. Jotta sivusto vastaisi Googlen asettamia sisältövaatimuksia ja näkyisi oikein älykelloissa, tulee ne kirjoittaa tiukkojen rakennestandardien mukaan. Googlelle on tehtävä mahdollisimman helpoksi antaa pisteitä sivun arvottamiseksi kaikkien isoimpien brändien taakse hakutuloksissa. Google myös poistaa kaikki hakutulossivut numerosta 2 eteenpäin niiden käyttämättömyyden vuoksi. Tulemme huomaamaan tämän muutoksen vasta vuonna 2022.

Googlen hakutulosten sivutus

Twitter

Jonkin kummallisen käänteen kautta Twitter on edelleen olemassa vuonna 2020. Sosiaalisen verkoston käyttäjämäärä on kuitenkin puolittunut kun kaikki oikeat ihmiset lähtivät ja jäljelle jäi vain markkinointibotit.

Big Data

Kymmenessä vuodessa on vihdoinkin saatu kaikki maailman tieto ja data kerättyä jäsenneltyyn muotoon! Mahdollisuudet ovat loputtomat ja maapallon tulevaisuus näyttää kirkkaalta. Kukaan ei tosin vieläkään tiedä mitä tehdä kaikella tällä tiedolla.

Iäkäs mies nauttimassa Big Datasta

Hashtagit

Uusin trendi markkinoinnissa on kirjoittaa kampanjan iskulause välilyönneillä ja tiputtaa ‘#’ sen edestä. Vuonna 2020 on myös täysin hyväksyttävää sanoa suomeksi ”hästäg” aihetunnisteen ja avainsanan sijaan. Arvatkaa mikä hashtag on #muuten vieläkin käytössä aktiivisesti?

Kohdennettu mainonta

Kuuntelulaitteiden, yksityisviestien ”anonyymin aiheskannauksen” ja selaimeen sisäänrakennettujen mainospikseleiden ansiosta kohdennettu mainonta on entistä karmivamman henkilökohtaista, mutta olemme onneksi tottuneet siihen. Positiivisena asiana mainittakoon, että kansalaisaloitteen seurauksena Zalando on vihdoinkin lakannut mainostamasta ihmisille tuotteita, jotka he ostivat jo kolme päivää sitten.

Lehtimainokset

Sanomalehden kansisivut ovat edelleen Todella Akuutteja Mainospaikkoja. Sanomalehden kannet ovat itseasiassa vain kasvattaneet suosiotaan, ja esimerkiksi Hesarilla on nykyään kaksi kansisivua mainoksille. Mainosten tehokkuuden mittauksen teknologia on kuitenkin jämähtänyt vuoteen 2016 – lukijat joutuvat vieläkin ilmoittamaan itse mediataloille mainoksen saavuttaneen heidät.

 

Tässä nopea katsaus markkinoinnin ja mainonnan maailmaan vuonna 2020. Monet asiat ovat ehtineet muuttua, osa hyvin merkittävästi, ja osa taas melkein huomaamattomasti. Yleisesti ottaen meillä on hyvin positiivinen tulevaisuus horisontissa, joten purjeet auki ja seilataan yhdessä sinne täyttä vauhtia!