Sisältö brändiarvon kasvattajana

Design ja asiakaskokemus mielletään sisältöjä tärkeämmiksi brändin arvon mittareiksi. Kuitenkin moni asiakas kohtaa brändin verkossa sisältöjen, ei enää käyttöliittymän kautta. Hyvä asiakasviestintä, laadukkaat sisällöt ja selkeästi markkinoidut palvelut ovat ehdottomasti osa asiakaskokemusta – ja siten kilpailuetu niihin panostaville yrityksille.

Sisältöjen määrätietoiseen, liiketoiminnan lähtökohdista johdettuun suunnitteluun sekä valitun strategian mukaiseen ja kohdennettuun julkaisuun ollaan maailmalla voimakkaasti panostamassa. Brändin oman median kehittäminen ja mediamainen mittaaminen on jatkuvaa kampanjointia parempi, strateginen valinta.

Coca-Colan Journey on maailman 4. arvostetuimman brändin sisältöjen koti, jonne alati vaihtuvaa sisältöä tuotetaan paikallisten tiimien voimin jo 19 markkinalla. Coca-Colan tuottamat sisällöt ja elämykset ovat jakamisen arvoisia.

Myös B2B-yhtiö Cisco vaihtoi alkuvuonna 100 markkinoinnin ostajaa omasta globaalista tiimistään 200 toimittajaan ja sisältöammattilaiseen. Ciscon tavoitteena on tuottaa 80% toimituksellista ja 20% myyntiä tukevia palvelusisältöjä. Markkinoinnin automaation tehokas hyödyntäminen luo Ciscon tapauksessa valtavan tarpeen asiakkaille personoidulle sisällölle.

Suomalaisista brändeistä suunnitelmallista ja pitkäjänteistä sisältömarkkinointia on tehnyt Lappi, tai kansainvälisemmin Lapland. Vuonna 2012 aloitettu Lapin digitaalisen jalanjäljen kasvattaminen on jo aiemmin ollut esillä, mutta tuore uutinen verkkoyhtiö Alibaban masinoimasta turistiryntäyksestä on mittakaavaltaan massiivinen palkinto hyvästä brändiarvon kehittämistyöstä.

Sisältöjen rooli markkinoinnissa ja brändin rakennuksessa on yhä tärkeämpää. Kun markkinointiin panostamisen puolesta jopa Suomessakin kampanjoidaan, on syytä myös muistaa, että brändiin ja sen tarinaan ja sisältöihin panostaminen ovat investointi.

Asiakkaiden brändin sisältöjen parissa viettämä aika, Youtube-katselut ja muu brändin kanssa tapahtuva vuorovaikutus tulisi aktivoida pitkäaikaisena sijoituksena taseeseen – eikä ajatella markkinointia lyhytnäköisesti kuluna.

P.S. Kerro terveisiä CFO:lle.