/
Hanna Lassi

Anna meille anteeksi meidän jokavuotinen somekalenterimme

On aika pyytää anteeksi. Se kuuluisa vika ei ole sinussa, se on meissä. Olemme julkaisseet vuosittain Dinglen somekalenterin. Ehkä sinäkin latasit sen. Moni on kiitellyt, pitänyt sitä hyvänä työkaluna – mutta anteeksi. Se ei riitä sellaisenaan. Se tarvitsee kaverikseen käyttöoppaan, pitkäkestoisen sisältömarkkinoinnin strategian. On aika laittaa kaikki kuntoon, ajaa kylille ja pyytää anteeksi.

Päästä meidät pahasta

Onnistunut sisältö:

  • On arvokasta ja relevanttia kohdeyleisölle
  • Kertoo jatkuvaa, strategiaan perustuvaa tarinaa
  • Jalkautuu suunnitelman mukaisesti valittuihin kanaviin
  • Herättää suuria tunteita
  • Saa aikaan keskustelua

Lista on ollut meillä tiedossa ja käytössä koko ajan. Se on osa pitkäkestoisen sisältöstrategian tavoitteita. Se päästää meidät eroon pahasta sisällöstä. Työ on aina aloitettava nostamalla rima tarpeeksi korkealle. Sen jälkeen voidaan jalkauttaa, jaella, testata ja optimoida. Tästä meidän olisi pitänyt puhua enemmän.

Äläkä saata meitä kiusaukseen

Sisältömarkkinoinnin tulee aina johdattaa kohderyhmä huomiosta syventävän tiedon kautta taktisiin viesteihin ja lopulta konversioon. Siksi pelkkä somekalenteri ei riitä. Sisältöjen on ketjututtava. Viestin on vietävä tarinaa eteenpäin.

Sisällön on myös kestettävä aikaa: pelkkä juhlapyhän toivottaminen on pieni tervehdys kohderyhmälle, mutta se ei toimi toivotulla tavalla. Kiusaus kevyen sisällön julkaisemiseen on suuri ja joissakin tilanteissa tarpeellinenkin, mutta vain, jos juhlapyhä on brändillesi pyhä. Jos yhteyttä ei löydy, hukut massaan. Tärkeintä on muistaa, että onnistunut sisältö ei tuputa vaan vetää puoleensa – ja tuputusta, jos jotakin, sietää katua.

Strategian voima ja kunnia

Jokaisella yrityksellä on tarina. Se syntyy yrityksen dna:sta. Onnistuneen sisältömarkkinoinnin tarkoituksena ei ole värittää brändin päälle kiiltokuvamaailmaa. Jotta tarinaa voidaan viedä eteenpäin, on tehtävä suunnitelma. Jatkuva, pitkäkestoinen sisältöstrategia auttaa luomaan pitkäkestoisen konseptin, luovan tavan kertoa tuota tarinaa.

Jatkuva, pitkäkestoinen sisältöstrategia auttaa luomaan pitkäkestoisen konseptin, luovan tavan kertoa tuota tarinaa.

Strategia synnyttää juuri sinun yrityksellesi toimivimman sisällöntuotannon jakelun, testaamisen ja optimoinnin ekosysteemin. Muussa tapauksessa he eivät tiedä mitä he tekevät.

Kun sisällöntuotanto muuttuu strategian ansiosta ad hoc -poukkoilusta sujuvaksi, kaaos helpottaa ja lopulta jää aikaa myös nopealle reagoinnille ja kampanjoille, joilla on aivan eri tavoitteet kuin jatkuvalla sisällöntuotannolla.

Silloin juhlapyhä-toivotuksellekin saattaa löytyä oikea aika ja paikka. Todennäköisimmin tarvetta kevyelle toivottelulle ei kuitenkaan ole, sillä yrityksesi tarinassa on pitkäkestoisen strategian kautta luodun konseptin ansiosta niin paljon mielenkiintoisempaa kerrottavaa. Toivotatko mieluummin hyvää pääsiäistä vai tarjoatko kohderyhmällesi tarinan, jonka parissa hän viettää omasta tahdostaan aikaa juhlapyhän aikana?