/
Tomi Hilvo

Lihamuki, merirosvot Somaliassa ja tarinoiden voima

Hyvin kerrottu tarina on vahva. Tarina, johon vastaanottaja osallistuu, on vielä vahvempi. Usein kaikista mieleenpainuvimpia ovat ne tarinat, jotka kasvavat keskustelun lisäksi kuvilla ja videoilla. Markkinoijan tulisi mahdollistaa enemmän sellaisia kokemuksia. Tässä tarina lihamukista ja somalialaisista merirosvoista.

Tapasin ystäväni Aaron ensimmäistä kertaa lähes kymmeneen vuoteen. Kuten ennenkin, aloitimme pohtimalla, olimmeko 80-luvulla keksineet lahtelaisen klassikon, lihamukin. Olimmehan yhdessä kebab-ravintolassa työskennellessämme julistaneet pitaleivän turhaksi ja nauttineet työsuhdelihat suoraan mukista kastikkeineen.

Lihamukista siirryimme luontevasti Aaron tarinointiin Somaliasta, jossa hänen työnsä on vähentää paikallisten merirosvojen aktiivisuutta. Aaro aloitti kertomalla elämästään muurien sisällä ja lenkkihetkistä kahdensadan metrin ”radalla” kerrostaloparakin ympäri. Tarinat jatkuivat värikkäällä kuvauksella siitä, kuinka muurien ulkopuolelle poistuessa päälle puetaan luotiliivit, alle otetaan panssaroitu kulkuneuvo ja mukana kulkee turvamiehen lisäksi sairaanhoitaja. Näitä tarinoita olisin voinut kuunnella vaikka kuinka pitkään.

Sain ohjailla tarinaa kiinnostukseni mukaan, kuten siirtyä rannikolta Mogadishun kaduille.

Uteliaana aloin kuitenkin kysellä. Toin mukaan omia näkemyksiäni ja uskomuksia, jotka perustuivat pääosin Tom Hanksin elokuvaan nimeltä Captain Phillips. Tarina muuttui keskusteluksi. En ainoastaan päässyt pääni sisällä kokemaan millaista siellä on, vaan sain ohjailla tarinaa kiinnostukseni mukaan, kuten siirtyä rannikolta Mogadishun kaduille.

Sitten tarina elävöityi valokuvilla ja videoilla. Laivalta, helikopterista, tukikohdan katolta. Keskustelun lomassa, tarinaa täydentäen. Se oli antoisin lounas miesmuistiin, vaikka ruoka olikin vain sushibuffaa Sörnäisissä.

Kuinka usein markkinoija tarjoaa samanlaisen ikimuistoisen kokemuksen? Kokemuksen, jossa pääsemme mukaan tarinaan, osallistumaan ja syventämään kokemusta monipuolisilla sisällöillä? Vaikuttamaan siihen, miten tarina kehittyy.

Liian harvoin. Siksi keskusteleva, sisältörikas markkinointi omaa valtavat mahdollisuudet. Amerikkalaisten trenditermi ”conversational marketing” kuvaa tekemistä, mutta muiden kuin tekstisisältöjen mukaan tuominen keskusteluihin on sielläkin uutta. Käytännössä tällaista toteutetaan parhaiten chatbot-teknologialla, mutta chattailystä ei todellakaan ole kyse, vaan antoisista keskusteluista. Siinä on suuri ero.

Niinpä voimmekin todeta kuuluisaa lausahdusta muotoillen:
”Content is King. Conversation with content is King Kong.”

Ja se lihamuki. Tulimme Aaron kanssa jälleen siihen tulokseen, että lihamuki on niin loistava keksintö, että joku sen on varmasti ajatellut jo ennen meitä. Mutta tarinasta emme luovu koskaan.