/
Petra Tiirikainen

Älä pelkää työnantajamielikuvastrategiaa – sanahirviö on yrityksesi paras ystävä!

Kun jokaisesta rekryilmoituksesta yrityksestä riippumatta löytyy lista monipuolisista työtehtävistä, hyvästä meiningistä ja kilpailukykyisestä palkasta, yksikään työnantaja ei erotu massasta edukseen. Parhaat tekijät katsovat koko yrityksen työnantajakuvaa, sen aitoa tarinaa, jota he ovat ehkäpä seuranneet jo pitkään ennen rekryilmoituksen näkemistä. Haluttu kuva rakentuu vain pitkäjänteisellä ja rehellisellä työnantajabrändityöllä. Silti vain 24 % suomalaisista yrityksistä on työnantajamielikuvastrategia kunnossa.

Yhdessä Allerin kanssa teettämämme tutkimuksen tulos antaa aihetta huoleen, sillä lähes kolmannes yrityksistä ei tee muuta työnantajaviestintää tai -markkinointia kuin rekryilmoittelua.

Vain 20 % kyselyyn vastanneista yrityksistä on tehnyt kartoituksen nykyisestä työnantajamielikuvastaan potentiaalisten työntekijöiden keskuudessa.

Siispä 80 % ei tiedä, mitä potentiaaliset työntekijät edes ajattelevat heidän yrityksestään. 

Positiivista kuitenkin on, että jopa 60 % vastaajista uskoo yrityksensä työnantajamielikuvaan käytettävien panostusten kasvavan tulevaisuudessa. Vain 3,5 % uskoi panostusten vähenevän.

Pelko pois ja työnantajabrändi kuntoon

Menestyvä organisaatio houkuttelee työntekijöikseen alan parhaat osaajat – ja onnistuu pitämään heidät talossa. Työnantajabrändi lupaa pitää tästä huolen. Kuka uskaltaa jättää ensiaskeleet kohti parempaa työnantajamielikuvaa ottamatta?

Kolme ensiaskelta kohti parempaa työnantajamielikuvaa:

  1. Listaa yrityksesi vahvuudet työnantajana. Määritä, millaisena työnantajana haluat ja voit rehellisesti tulla tunnetuksi tavoittelemasi osaajajoukon silmissä.
  2. Luo konsepti, joka tukee sisällöntuotannon tunnistettavuutta. Mieti, millainen ilmaisutapa yrityksellesi sopii.
  3. Tuota sisältöä harkitusti. Osallista omat osaajat kertomaan yrityksen ainutlaatuisuudesta.

Sitä saa, mitä mittaa. Siksi harkittu ja konseptoitu työnantajasisältö ei yksin riitä. On valittava fiksut mittarit ja optimoitava tekemistä datan avulla.

Tekemämme tutkimuksen tuloksiin voi tutustua tarkemmin täällä.

Luodaanko yhdessä erottautuva työnantajabrändi yrityksellesi? Ota yhteyttä!