Reaktiivinen markkinointi on taitolaji

Toimivat tiimit tekevät parempaa (reaktiivista) markkinointia

Kutsuimme Vaasanin Digital Content Mangerin Suvi Pulkkisen podcastiimme keskustelamaan siitä, miten suomalaisten rakastama suuri leipäbrändi reagoi ketterästi ajankohtaisiin ilmiöihin. Tästä viimeisimpänä esimerkkinä Pulkkisella on Dinglen kanssa toteutetut korona-ajan Heureka-livelähetykset, jotka toivat suljetun tiedekeskuksen Pellolta avaruuteen -näyttelyn kaikkiin koteihin. Kalsarikahveilla nopeasta reagoinnista Pulkkisen kanssa keskustelivat Dinglen strategi Petra Tiirikainen sekä projektipäällikkö Varpu Laurinolli.

Markkinointisuunnitelma pitää huolen siitä, että kaikki tehdyt toimenpiteet ovat yhtenäisiä tilanteesta riippumatta. Askel askeleelta huolellisesti rakennetun narratiivin avulla saavutetaan tavoitteet. Mutta miksi sitten puhumme ihannoiden reaktiivisesta markkinoinnista, jossa yritys reagoi mahdollisimman nopeasti tapahtumaan tai tilanteeseen ja kerää pikavoittoja, jotka ovat pahimmillaan harhapolkuja markkinointisuunnitelmasta kaikkiin ilmansuuntiin? Siksi, että parhaimmillaan onnistunut reaktiivinen markkinointi on suunnitelmallista ja arvoihin perustuvaa – ja se tuo brändin lähemmäs kohderyhmän arkea.

Näillä vinkeillä onnistut reaktiivisessa markkinoinnissa
  1. Älä hukkaa aikaa

    Aikataulu on reagoinnin suurin haaste. On tunnistettava ilmiö tai tapahtuma ja tehtävä nopea päätös siitä, reagoidaanko tilanteeseen vai unohdetaanko se ikuisiksi ajoiksi. Muista erinomainen vuorovaikutus ja toimivat työkalut. Somen tempo on nopea, mutta toimivassa tiimissä päätöksenteko ei hidasta lopputulosta.

  2. Luo arvojen avulla lisäarvoa

    Kohderyhmä ei arvosta irrallista reagointia – se saattaa jopa jättää huonon muistijäljen tai ihmetystä, miksi tähän on edes reagoitu. Kun suunnittelussa on otettu huomioon valmiiksi kohderyhmän ja brändin arvot, voidaan seurata yhteistä maaperää ja reagoida niihin asioihin, joiden tiedetään resonoivan kohderyhmässä. Näin arvojen avulla voidaan luoda lisäarvoa ja reaktiivisuus on suunnitelmallista.

  3. Avoin kommunikointi kannattaa aina

    Nopea reagointi mittaa nopeasti myös tiimin kyvykkyyden. Kun kommunikointi on avointa ja jokapäiväistä, pieniinkin ideoihin tarttuminen on helppoa. Samalla pystytään varmistamaan, että on tarpeeksi resursseja käytettävänä ja idea saadaan nopeasti toteutettua.

P.S. Entäpä ne Heureka-livelähetykset, jotka Vaasan toteutti yhteistyössä Dinglen kanssa?

Suunnitelmissamme oli joka tapauksessa tuottaa sisältöä näyttelystä. Kun korona sulki Heurekan ovet, suunnitelmat palautettiin alkutekijöihinsä: miten voimme kertoa yhteistyönäyttelystä kohderyhmää kiinnostavalla tavalla ja toteuttaa sisällön vallitsevien rajoitusten mukaisesti?

Hyvän idean tunnistaa siitä, että se syntyy kuin itsestään. Koska Heurekassa on näyttely sekä uskomattoman pätevää ja esiintymiskykyistä henkilökuntaa, meillä on livelähetyksen aineet kasassa. Kun taas kohderyhmämme on etätöissä kotona, etäileville lapsille olisi hyvä tarjota kehittävää tekemistä.

Heureka lähti innolla ideaan mukaan ja jaoimme yhdessä näyttelyn kahteen livelähetykseen: Jyvän elinkaareen ja Lehmän elämään. Mukaan otettiin etäyhteydellä myös tubettaja Herbalisti, joka keräsi seuraajiltaan kysymyksiä lähetyksessä esitettäväksi. Ketterän tuotantoryhmämme koko rajattiin alle kymmeneen henkilöön ja toteutimme lähetykset jo muutaman viikon sisällä siitä, kun idea näki päivänvalon.

Lähetyksillämme oli:
  • Yli 8000 uniikkia katselijaa
  • Keskimääräinen katseluaika puolen tunnin live-lähetykselle oli 12,5 minuuttia.

P.S. Katso livelähetysten jälkitallenteet.

P.P.S. Onko brändilläsi asiaa ainakin yhden livelähetyksen verran? Ota meihin yhteyttä, niin hoidetaan homma kuntoon käsikirjoituksesta jälkimarkkinointiin.