Luovuuden brutaali pyhättö

Kohti TikTokia ja sen fypi 

Kutsuimme entisen kollegamme, nykyisen MySomen luovan suunnittelijan ja sisällöntuottajan Taneli Lahtisen podcastiimme keskustelemaan TikTokista ja sen kaupallisista mahdollisuuksista. Lahtiselta löytyy vahvaa kokemusta kanavasta niin asiakkaille suunniteltujen ja tuotettujen sisältöjen kuin omien lumoavien videoidensa kautta.  

Me Dinglellä taas hyppäsimme TikTokin vauhdikkaaseen syötteeseen mukaan toteuttamalla Suomen ensimmäisen TikTok-mainoskampanjan yhdessä Pauligin kanssa. Kalsarikahveilla TikTokin koukuttavuudesta Lahtisen kanssa keskustelivat Dinglen strategi Petra Tiirikainen sekä luova suunnittelija Arla Behm. 

Viimeisen vuoden aikana TikTokin käyttäjämäärä on kasvanut räjähdysmäisesti, ja monen mielikuva kanavasta on muuttunut. Nuorten suosiosta nauttivaan mediaan uskaltautuvat nyt myös vanhemmat käyttäjät ja yritykset. TikTok tarjoaakin yrityksille täysin uuden tavan kasvattaa näkyvyyttä ja ennen kaikkea keskustella kuluttajien kanssa.  

Aktiiviset ja sitoutuneet käyttäjät eivät tyydy ainoastaan tykkäilemään ja katselemaan – parhaimmassa tapauksessa ne vievät yrityksen ja kuluttajan välisen dialogin tasolle, jossa keskustelua käydään luovien sisältöjen kautta toinen toistaan inspiroiden. 

Käyttäjien intohimoinen sitoutuminen sisällöntuotantoon sekä kyltymätön tarve viihdyttävälle sisällölle asettavat korkeammat vaatimukset myös yrityksille – huolimattomasti ja tunteettomasti tehdyt sisällöt jäävät helposti TikTokin brutaalin algoritmin sekä käyttäjien sivuuttamiksi. Kanavavalloitusta suunnittelevan yrityksen kannattaa siis laatia hyvä sotasuunnitelma, jossa alkuun auttavat alle listaamamme vinkit. Lisää TikTokin kaupallisista mahdollisuuksista pääset kuuntelemaan podista! 

Lisää TikTokin kaupallisista mahdollisuuksista pääset kuuntelemaan podista!

1.Tutustu! 

TikTokin sisältöjen uskomattoman laajan skaalan ymmärtää vasta, kun sen näkee ja kokee itse. Käsitys pelkistä tanssivideoista kaikkoaa salamannopeasti, kun huomaa feedin täyttyvän opettavaisista, informatiivisista ja valokuvauksellisista aineistoista sekä hauskoista tuote-esittelyistä. Sovelluksen aktiivinen käyttö pitää ajan tasalla haasteista, trendeistä ja sisällöistä, jotka ovat parhaillaan käyttäjien suosiossa. Se on myös ainoa keino nähdä, mitä muut yritykset ja käyttäjät tekevät, ja inspiroitua siitä.  

2. Panosta! 

Kevyttäkään sisältöä ei voi tehdä hutiloiden. Erottuvat ja mieleenjäävät julkaisut vaativat työtä ja panostusta myös TikTokissa! Siksi on tärkeää, että sisältöjen takana on motivoitunut ja videoiden suunnitteluun intohimoisesti suhtautuva työryhmä. Mielenkiintoisen ja onnistuneen videon keksiminen kerta toisensa jälkeen vaatii luovaa suunnittelua. Kun sisältöjä tehdään intohimolla ja omannäköisesti, saadaan aikaan onnistumisia. Tsekkaa esimerkiksi podissakin mainitut McDonald’sin ja Redin K-Supermarket-kauppiaan TikTok-tilit! 

3. Ota rennosti! 

Muista, että TikTokiin tullaan viihtymään. Valtaosa viraaleista videoista on käyttäjien itse tekemiä. Kannattaakin keskittyä videoiden värien tai pääviestin silottelun ja hienosäädön sijaan kanavaan sopivan ja viihdyttävän sisällön luomiseen. Mitä rohkeammin ja vapaammin heittäydyt, sitä arvokkaampaa sisältöä syntyy.  

P.S. Jäikö kiinnostamaan se Suomen ensimmäinen TikTok-mainoskampanja, jonka toteutimme yhdessä Pauligin kanssa? 

Pauligin kesäisen Frezza-kampanjan myötä saimme mahdollisuuden toteuttaa Suomen ensimmäisen TikTok-mainoskampanjan. Koko Suomen rakastaman kahvibrändin herkullisten, kylmien Frezza-kahvijuomien leikkisä, värikäs ja iloinen visuaalinen ilme sekä tyyli ovat jo itsessään TikTokin syötteeseen erityisen hyvin soveltuvaa sisältöä.
Sen lisäksi etenkin nuorten kuluttajien suosiossa olevien kylmien kahvijuomien kohdalla oli luontevaa laajentaa mainontaa sinne, missä valtaosa kohderyhmästä (ja ylipäänsä kuluttajista) on.

Tuotantotiimimme loi Pauligin toiveiden mukaisen videon ja koko kokonaisuus viimeisteltiin copylla, jonka syvempi merkitys suhahti vanhemman kollegakaartin ymmärryksen yli suihkukoneen lailla, mutta joka sopi tilanteeseen yhtä täydellisesti kuin Paulig kaikkien kahvikuppeihin. Ketterä ja asiantunteva mediatiimimme vei mainonnan lopullisesti maaliin ja näin toteutui TikTokin mukaan Suomen ensimmäinen TikTok-mainoskampanja. 

Lopputuloksena syntyi mainos, joka sopi TikTokiin erityisen hyvin ja puhutteli tavoiteltua kohderyhmää. Pauligin huolellisesti tekemän Frezzan brändityön ansiosta pystyimme luomaan toimivan mainoksen, joka palveli kanavan ehtoja viihdyttämällä kuluttajia, mutta olemalla myös brändille uskollinen – kuten jokaisen onnistuneen mainoksen tulisi olla. 

P.P.S. Haluatko sinäkin brändisi TikTokiin tai kiinnostaisiko kuulla kanavan tarjoamista mahdollisuuksista vielä tarkemmin? Ota meihin yhteyttä, niin hoidetaan homma kuntoon.