Somemarkkinoijan muistilista poikkeustilanteeseen

Koronavirus vaikuttaa lähes väistämättä meistä kunkin arkeen. Jokaisen yrityksen ja somemarkkinoijan ei tarvitse ottaa kantaa kaikkeen, mutta todellisessa poikkeustilanteessa – kuten nyt – etukäteen suunniteltuja ja suunnitteilla olevia sisältöjä kannattaa tarkastella uudessa valossa.

Mitä tulisi ottaa huomioon, kun päällä on poikkeustila, joka näkyy myös somessa?

Tässä kolme korona-aikaan päivitettyä pointtia vuonna 2017 julkaisemastamme somemarkkinoijan kriisihetkien muistilistasta:

  1. Mieti, kannattaako mainonta laittaa hetkeksi katkolle

    Jos maailmalla ollaan hädässä ja aikajanat täyttyvät huolestuneista pohdinnoista, kepeät mainoskampanjat eivät sovi kontekstiin. Poikkeustilan vallitessa kampanjat voivat menettää ajankohtaisuutensa ja pahimmassa tapauksessa ne vaikuttavat kriisiä vähätteleviltä. Silloin on syytä pohtia mainoskampanjoiden keskeyttämistä väliaikaisesti. Se osoittaa tilannetajua ja kertoo siitä, että yritys huomioi vallitsevat olosuhteet. Kun kriittisimmät hetket ovat ohi ja arki asettuu uusiin uomiinsa, voi kampanjoita jatkaa hyvillä mielin.

  2. Muokkaa tarvittaessa ajastettuja julkaisuja

    Miten sisältö näyttäytyy kriisin kontekstissa? Voiko viestien merkitys muuttua? Ilmiö on tuttu ajalta kauan ennen somea: Muistan tapauksen, kun maailmalla oli tapahtunut traaginen yökerhopalo, josta keskusteltiin radio-ohjelmassa. Päivän aiheeseen tartuttiin ripeästi ja lähetyksen sisältöä muokattiin ajankohtaiseksi, mutta biisilistat unohdettiin tarkistaa, ja heti keskustelun jälkeen soi Burn baby, burn -biisi. Auts. Käy siis jo suunnitellut julkaisut huolellisesti läpi uuden tilanteen valossa.

  3. Pohdi, miten voit palvella asiakkaitasi ja yhteisöä kriisitilanteessa

    Kun sisältökalenteri on päivitetty, kannattaa miettiä voisiko yritys olla jotenkin avuksi ja millaisilla uusilla sisällöillä asiakkaita voisi palvella kriisin alla? Jos et keksi mitään relevanttia, on tilanteeseen tarttuminen parempi jättää väliin, sillä päälle liimattu vastuullisuus pelkän oman näkyvyyden parantamiseksi paistaa helposti läpi. Pahimmassa tapauksessa siitä voi olla jopa haittaa.

    Mutta jos yrityksellä on jotakin sellaista annettavaa, jolla voi tehdätyöntekijöiden tai asiakkaiden olon poikkeustilanteessa helpommaksi, kannattaa ehdottomasti toimia.

Simppelit teot ovat tärkeimpiä, kun kriisitilanne halutaan hoitaa mallikkaasti myös somessa. Miten sinun sisältösi sopeutuvat poikkeukselliseen ajanjaksoon?