PODL! Eli Pieni Opas Digimarkkinoinnin Lyhenteisiin

CPM, CTA, RTB… Digimarkkinointi vilisee lyhenteitä, jotka voivat saada alaan vihkiytymättömän ymmälleen. Kokosimme pikaoppaan usein käytetyistä lyhenteistä.

BR

Bounce rate eli sivustolta takaisin pompsahtavien kävijöiden osuus.

Jos kävijä poistuu sivustolta klikkailematta eteenpäin saman sivuston sisällä, hänet lasketaan pois bounssanneeksi – usein riippumatta siitä, kuinka kauan hän on viettänyt aikaa sivulla. Riippuu sivuston luonteesta, onko korkea bounce rate huono asia. Usein on.

Sähköpostimarkkinoinnissa bounce rate tarkoittaa niiden viestien osuutta, jotka eivät syystä tai toisesta päätyneet perille vastaanottajan sähköpostiin.

Mainonnan monet Ceet: CPC, CPE, CPM ja CTR

CPC - Cost per click eli klikin hinta. Jos käytössä on klikkien määrään perustuva hinnoittelu, CPC kertoo, kuinka paljon mainoksen yksi klikkaus on tullut maksamaan.

CPE - Cost per engagement eli mainokseen sitoutumisen keskikustannus. Sitoutumiseksi luetaan erilaisia reagointitapoja, kuten klikkaukset, tykkäykset, kommentoinnit, jaot ja tallennukset.

CPM - Cost per mille eli mainoksen tuhannen näyttökerran keskimääräinen hinta.

CTR - Click through rate eli klikkausprosentti. Kertoo, kuinka suuri osa mainoksen nähneistä on klikannut siitä eteenpäin mainostajan sivustolle.

CTA

Call-to-action eli toimintakehote kiteyttää, mitä haluat lukijan tai katsojan tekevän. Esimerkiksi ”Lue lisää”, ”Lataa sovellus”, ”Tutustu valikoimaan”, ”Osta omasi” tai ”Katso resepti”.

Ilman CTA:ta mainos jää ilmaan leijumaan ja sen tarkoitusperä epämääräiseksi. Imperatiivi eli käskymuoto sopii hyvin CTA:han. Ethän halua jättää lukijalle epäselväksi, miten hän pääsee polulla eteenpäin!

CTA:n paikka voi olla formaatista riippuen painikkeessa, tekstiplanssissa tai vaikka värikkäässä läimäkkeessä. Pääasia, että se ei jää huomaamatta!

CTV

Connected TV tarkoittaa älytelevisiota tai muuta laitetta, johon striimataan videosisältöä internetistä esimerkiksi Chromecastin, Apple TV:n tai pelikonsolin välityksellä. Sisältöjen katsomiseen ei välttämättä tarvita televisiota, vaan vastaanottimena voi toimia myös puhelin, tabletti tai tietokone.

CTV:n käyttö on kovassa kasvussa ympäri Eurooppaa ja CTV myös koko ajan vahvistaa asemaansa mainonnan kanavana.

DOOH

Digital out-of-home eli digitaalinen ulkomainonta. Eli vähän niin kuin OOH, mutta digitaalisena!

ReTa/ReMa

Retargeting tai remarketing eli uudelleenkohdennus tai uudelleenmarkkinointi tarkoittaa aiheesta jo kiinnostuneelle yleisölle kohdistettua mainontaa. Reta-yleisöön voi kuulua ihmisiä, jotka ovat reagoineet tavalla tai toisella somepostauksiin, klikanneet banneria tai vaikka vierailleet yrityksen nettisivuilla Google-haun kautta.

RTB

Real-time bidding eli reaaliaikaiseen huutokauppaan perustuva verkkomainostilan osto- ja myyntimalli.

SEM, SEA ja SEO

Hakukonemarkkinointi eli Search engine marketing koostuu maksetusta hakusanamainonnasta (SEA) ja hakukoneoptimoinnista. (SEO).

SEO tarkoittaa verkkosisältöjen muotoilua niin, että ne nousevat esiin ihmisten tehdessä Google-hakuja eivätkä hautaudu internetin syövereihin.

ToV

Tone of voice eli äänensävy tarkoittaa brändin puhetapaa. Jälleen yksi englanninkielinen termi, joka on juurtunut markkinoinnin kieleen niin itsepintaisesti, että suomenkielinen vastine jää usein kakkoseksi.

Tone of voice on osa brändin viestinnän ja markkinoinnin perustaa. Muodollinen vai puhekielinen, hillitty vai tunnepitoinen – äänensävyllä ja puhuttelun tyylillä on suuri vaikutus koko asiakaskokemukseen.

URL

Uniform resource locator eli tuttavallisemmin urli on kansankielellä nettiosoite eli selaimen osoiterivin kirjainrimpsu.

Samaan aihepiiriin liittyy ländäri eli landing page eli laskeutumissivu. Se tarkoittaa verkkosivua, johon tietystä mainoksesta ohjataan.

USP

Unique selling point/proposition suomennetaan usein ainutlaatuiseksi myyntiväittämäksi – mikä on ehkä syy siihen, että ytimekäs englanninkielinen kirjainlyhenne pitää pintansa.

USP on se erottautumistekijä, jolla yrityksesi eroaa kilpailijoistaan. Se jokin, minkä takia asiakkaan kannattaa ostaa tuote tai palvelu juuri sinulta eikä keneltäkään muulta. USP:n pohtiminen kannattaa, sillä se auttaa muotoilemaan markkinoinnin ydinviestit.

UTM

UTM tag eli UTM-tägi on digimainonnan apulainen, joka auttaa jäljittämään, mitä kautta kävijä on päätynyt tietylle verkkosivulle. Lyhenne tulee sanoista urchin tracking module, mutta käytännössä termiä käytetään aina lyhenteenä.

Tägien avulla voidaan mitata kampanjoiden ja eri mainosmuotojen toimivuutta. Käytännössä UTM-tägi lisätään laskeutumissivun url:n perään. Näin voidaan erottaa toisistaan esimerkiksi somemainonnasta, uutiskirjeestä tai bannerista sivulle ohjautunut liikenne.

Suvi Artti

Suvilla on lähes 20 vuoden kokemus mainos- ja markkinointiviestinnän alalta. Suvi sanoittaa luovat konseptit sisällöiksi ja viesteiksi, jotka koukuttavat vastaanottajan kaikissa kanavissa.

Edellinen
Edellinen

Henna Kauppila-Domnick liittyi Dinglen sisältöporukkaan

Seuraava
Seuraava

Dingle rekryää! Digital Marketing Specialist ja Content Specialist