BeReal – se aito sosiaalinen media

BeReal – se aito sosiaalinen media

TikTokin vanavedessä yksi sosiaalisen median megatrendejä on viime vuosina ollut aitous. Silotellut Instagram-kuvat ja vaikuttajien jetset-elämän esittely ovat jääneet pienempään rooliin, kun käsivaralla kuvatut, elämänmakuiset videot ovat vallanneet näytöt.  

Siksi ei ole yllätys, että tähän huutoon on nyt vastattu täysin uudella sosiaalisen median sovelluksella. BeReal on nimensä mukaisesti sosiaalinen media, joka vie TikTokista tutun aitouden sinne kuuluisalle nextille levelille.

BeReal ei itse asiassa sovelluksena ole upouusi, sillä se on syntynyt Ranskassa jo loppuvuonna 2019. Sopiva paikka uudelle hittisovellukselle näyttää kuitenkin auenneen vasta nyt, TikTokin suosion hieman tasaantuessa.

Viime kuukausien aikana BeReal onkin kasvattanut käyttäjämääriään suorastaan räjähdysmäisesti: syyskuussa 2022 BeReal-sovelluksen on ladannut puhelimeensa yli 28 miljoonaa käyttäjää. Nousu on huimaa, sillä muutama kuukausi aiemmin huhtikuussa BeReal oli ladattu vasta vajaaseen 8 miljoonaan puhelimeen. Päivittäin sovellusta käyttää jo yli 10 miljoonaa ihmistä ympäri maailmaa, pääosin Yhdysvalloissa ja Euroopassa.

OleAito – eli miten se toimii?

BeRealin toimintamekaniikka eroaa muista somekanavista siinä, että postata voi vain kerran päivässä eikä käyttäjä voi itse päättää milloin tämän päivän ainokaisen julkaisee. BeRealin käyttäjät saavat satunnaisesti kerran päivässä ilmoituksen "Time to BeReal". Ja sitten mennään! 

Ilmoituksen jälkeen käyttäjällä on vaivaiset kaksi minuuttia aika ottaa kuva sen hetkisestä tilanteestaan. Jos kuvaa ei ehdi napata näiden piinaavien 120 sekunnin aikana, ilmestyy julkaistuun kuvaan armottomasti merkintä myöhästymisestä.

Siinä missä monissa muissa somekanavissa käyttäjä voi käyttää tunteja kuvan editoimiseen ja sopivan julkaisuajan miettimiseen, kaappaa BeReal aidon, suodattamattoman tilannekuvan käyttäjän elämästä eikä kuvien editointi ole mahdollista. Hauskuutta lisää se, että sovellus nappaa kuvan samanaikaisesti sekä etu- että takakameralle, joten lopullisessa julkaisussa näkyy paitsi se missä olet, myös se miltä sillä hetkellä näytät. BeReal myös näyttää seuraajillesi, kuinka monta kertaa olet kuvaa ottanut – älä siis turhaan siloittele hetkiäsi!

Itse sovelluksen selailu ei juurikaan eroa muista someista: BeRealin feedissä näet seuraamiesi käyttäjien postaamat kuvat kronologisessa järjestyksessä. Kuvia voi kommentoida ja niihin voi reagoida omalla naamalla varustetulla emojilla eli Realmojilla. Muista siis harjoitella paras sydänsilmäemojinaamasi! Kuviin voi myös reagoida kustomoidulla realmojilla eli nappaamalla juuri tilanteeseen sopivan selfien.

Sovelluksen Discovery-osiossa näkee aitoja hetkiä ympäri maailmaa – myös henkilöiltä, joita et seuraa. Omaa päivän BeRealia jakaessa voi päättää, näkyykö se vain omille seuraajille vai julkisesti, jolloin se saattaa päätyä kenen tahansa Discoveryyn. Tämä kyseinen ominaisuus on ainakin allekirjoittaneella jäänyt vähän vähemmälle käytölle, mutta onhan se varsin mielenkiintoista nähdä, minkälaisia hetkiä ympäri maailman on jaettu.

BeReal – mitä yritysten tulee tietää?

Yrityksille jatkuva uusien somesovellusten virta tarjoaa paitsi mahdollisuuksia, myös uhkia. Sisällöntuotanto eri kanaviin on työlästä ja relevanttina pysyminen on vaikeaa. Myös usein jo valmiiksi tiukat mainosbudjetit pitää pystyä levittämään yhä laajemmalle. 

BeRealissa mainostaminen ei ole – ainakaan vielä – mahdollista. Palvelu tarjoaa kuitenkin jo nyt potentiaalia aidosti oivaltaviin ja rehellisiin sisältöihin – eli juuri siihen, mitä yleisö tällä hetkellä niin kovasti brändeiltä kaipaa.

Tällä hetkellä yritykset voisivat jo hyödyntää sovelluksen mahdollisuuksia orgaanisesti omien työntekijöiden tai esimerkiksi vaikuttajayhteistöiden kautta. BeRealin käyttöön liittyy kuitenkin enemmän epävarmuustekijöitä kuin muissa somekanavissa: BeRealissa sisällöt näkyvät vain hetken aikaa ja rajatulle porukalle, joten kynnys käyttöön voi monille brändeille nousta liian korkeaksi. Ja kun mainostilaa ei voi ostaa, jää tavoittavuus pieneksi.

Jäämme mielenkiinnolla odottamaan onnistuuko BeReal vakiinnuttamaan asemansa suurien somejättien rinnalla, ja jos onnistuu, kuinka kauan se pysyy itsenäisenä toimijana ja ilman isoja mainosrahoja. Pelkoa sovellus on ainakin onnistunut muissa jo herättämään, sillä TikTok julkaisi syyskuussa BeRealin innoittamana uuden, TikTok Now -sovelluksen, jonka toimintamekaniikka on täysin sama kuin BeRealissa.

Pieni osa meissäkin alalla työskentelevissä (tai ainakin minussa) tavallaan toivoo, ettei BeRealissa mainoksia edes nähtäisi. Mitä jos meillä olisi ainakin yksi sosiaalinen media, jossa olemme läheistemme kanssa vain omat itsemme ilman muita häiriötekijöitä?


Tiesitkö, että Dingleltä saat kaikkeen somen liittyvän kätevästi avaimet käteen -palveluna? Kauttamme hoituu koko putki aina luovista ideoista konseptointiin, sisällöntuotantoon, mainontaan ja raportointiin saakka. Tiedämme mistä puhumme, olemmehan somen pioneeritoimisto ja tehneet aikoinaan koko Suomen ensimmäisen TikTok-mainoksen!

Voit olla meihin yhteydessä tällä lomakkeella tai vaikka soittamalla suoraan meidän Villelle: Ville Helenius, Sales Director | +358 40 563 2351| ville.helenius@dingle.fi

Lue myös aiemmat blogikirjoituksemme toimivasta TikTok-sisällöstä.

Kalle Vainikainen

Kirjoittaja Kalle on sosiaalisen median, sisällöntuotannon ja yhteisömanageroinnin ammattilainen, jonka mielestä brändien pitäisi uskaltaa enemmän, erityisesti sosiaalisessa mediassa.

Edellinen
Edellinen

Dinglen tiimi kasvoi kahdella

Seuraava
Seuraava

Henna Kauppila-Domnick liittyi Dinglen sisältöporukkaan