Mainonta TikTokissa – mikä toimii ja mikä ei?

Blog_Hero_image.png

TikTok on noussut rymisten eniten ladatuksi somesovellukseksi. Ensin TikTokin löysivät lapset ja nuoret, ja mitä nuoriso edellä, sitä vanhemmat perässä. Nyt sovellukseen ovat väkijoukkojen innoittamana ryntäämässä myös mainostajat ja miksipä ei! TikTokissa mainostaminen on vielä muihin somekanaviin verrattuna halpaa, ja oikein toteutetulla sisällöllä kohderyhmä saadaan kiinni kuin kärpäset liimapaperiin.

TikTokia voisi kutsua 2020-luvun YouTubeksi. Tosin erona YouTubeen TikTokissa käyttäjän ei tarvitse käyttää aikaa videoiden etsimiseen, vaan algoritmi osaa tarjota videoita suoraan käyttäjän mieltymysten mukaan. Tämä tekee TikTokin käyttämisestä helppoa – ja samalla addiktoivaa.

Kuten monet muutkin vanhemmat, asensin TikTokin alun perin seuratakseni, mitä jälkikasvuni sovelluksessa puuhaa. En ole koskaan ladannut sovellukseen omaa sisältöä (koska lapseni ovat sen jyrkästi kieltäneet), mutta myönnän: aikaa siellä kuluu helposti noin tunti päivässä. Joka päivä. Enkä ole ainut.

Siksi jokaisen yrityksen kannattaakin miettiä kuumeisesti, mikä on heidän strategiansa olla läsnä TikTokin nopeasti innostuvassa käyttäjäjoukossa.

Pähkinänkuoressa: TikTok Suomessa

  • 1,1 miljoonaa kuukausittaista käyttäjää, joista noin 60 % naisia ja 40 % miehiä.

  • Suomen TikTok-käyttäjät ovat iältään 15–55 vuotta. Suomalaisista käyttäjistä lähes puolet ovat 18–24-vuotiaita.

  • Käytetään noin 1 tunti per päivä.

  • 75 % ajasta vietetään For You -osiossa eli sinulle suositeltua -osiossa.

  • Alun perin TikTok tunnettiin nimellä Musical.ly. Nimi muuttui muotoon TikTok vuonna 2017. Kiinassa, josta sovellus on lähtöisin, se kulkee nimellä Douyin. 

TikTok vaikuttaa jo nyt isosti ostopäätöksiin

Kuten mainostajat jo tietävät, vaikuttamalla lapsiin ja nuoriin vaikuttaa samalla myös vanhempiin. Esimerkiksi meillä (ja datan mukaan myös monissa muissa kotitalouksissa) on testattu jo ainakin seuraavia:

Blogimaailmasta alkunsa saanut fetapasta kulkee meillä arjessa nimellä ”TikTok-pasta”. Fetapasta nousi TikTokin ansiosta korona-aikana todelliseen maailmanmaineeseen, jonka seurauksena fetapalat on myyty loppuun supermarketeista aina Kainuusta Kaliforniaan. Kodin sisustamisessa puolestaan olemme tehneet marmorikontaktimuovilla koulupöydän kannesta uudenveroisen – TikTokin tuote- ja tekovinkeillä tietenkin. Ja tietyllä valkaisuaineella ja kikalla saa t-paidat taas valkoisiksi.

Näiden kaikkien taustalla on mikäs muukaan kuin hyvin toteutettu TikTok-sisältö. TikTok-sisällöt toimivatkin inspiraationa monille muillekin muksujen päähänpistoille ­— joita me vanhemmat kiltisti toteutamme.

Millainen mainonnan materiaali TikTokissa toimii:

  • Tehty erityisesti TikTokia varten. Paljon toimintaa, aitoa, ei loppuun asti sliipattua.

  • Materiaali on yleensä pituudeltaan noin 15 sekuntia. Yli 60 sekunnin pituista mainosvideota alusta ei edes anna ladata. Orgaanisella puolella maksimipituus on tällä hetkellä 3 minuuttia.

  • TikTokia käytetään mobiilisti, joten videoiden formaatti on pystysuunta (vertikaali) ja koko ruudun mitta.

  • Musiikilla ja äänellä on TikTokissa suuri rooli, sillä sisältöä kulutetaan äänet päällä.

TiKTok-mainonnassa sisältö ratkaisee

Jokaisella somekanavalla on tunnetusti oma luonteensa, mutta TikTokissa sisällön suhteen on aivan omat sääntönsä.

Perinteinen, siloteltu somemainonta ei nimittäin sovi TikTokiin alkuunkaan, vaan kaiken ytimessä on tekemisen autenttisuus. Lisäksi sisällöllä on tärkeää pystyä iskemään juuri johonkin ajankohtaiseen trendiin, jotka TikTokissa tietenkin vaihtuvat hirvittävällä tahdilla.

ASMR, tanssivideot, pränkit, sea shantyt ja erilaiset vaihtuvat haasteet ovat vain muutamia esimerkkejä sisältötrendeistä, joita olemme TikTokin kautta päässeet kokemaan. Koska TikTok on kanavana niin uniikki, vaatii sen metkujen ymmärtäminen ja hyödyntäminen jatkuvaa oppimista ja nopeaa reagointia.

Mainonta TikTokissa onnistuu myös ilman omaa tiliä

TikTok on erityisen loistava mainosalusta kuluttajabrändeille, joilla on konkreettinen tuote tai palvelu, josta pystytään tekemään 15 sekunnin pituista hauskaa ja koukuttavaa videosisältöä.

Maksetun mainonnan avulla yritys voi TikTokissa tavoittaa kohderyhmänsä uudella ja raikkaalla tavalla. Koska TikTok on kanavana uusi, siellä mainostaminen on nyt edullista verrattuna moneen muuhun somekanavaan.

Ja kannattaa muistaa, että mainontaa TikTokissa voi tehdä, vaikka omaa tiliä ei TikTokissa olekaan. Monelle yritykselle tämä onkin paras tapa ottaa TikTok haltuun, sillä jatkuva sisällön tuottaminen omalle tilille ei välttämättä ole liiketoiminnan kannalta lainkaan relevanttia.

Mainonnan kohdennusmahdollisuudet TikTokissa:

  • Ikä, sukupuoli, asuinmaa, käyttöjärjestelmä, puhelinmalli, puhelimen arvo, operaattori.

  • Kiinnostuksenkohteet, minkä tyyppisiin videoihin käyttäjä reagoi, millaisiin sisällöntuottajiin reagoi (perustuu käyttäjän videonkatseluihin TikTokin sisällä).

  • Uudelleenmarkkinointi: aiempi tekeminen ostopolulla + oma data & matching. 

Jos et vielä ole tutustunut TikTokiin tai miettinyt sen sopivuutta yrityksellenne mainoskanavana, nyt on viimeistään aika herätä. TikTokista ennustetaan kasvavan Facebookin kaltainen somejättiläinen, joten mukaan kannattaa hypätä ajoissa. Ja kun lähdet mukaan TikTokin maailmaan, satsaa mainonnan sisältöön!

Kaipaatko sparrausta tai ammattimaista tekijää TikTok-mainonnan tai -sisältöjen tekemiseen? Ota yhteyttä ja kerromme lisää!

Dingleltä saat TikTok-mainonnan kätevästi avaimet käteen -palveluna, sillä kattomme alla valmistuvat niin laadukkaat mainosmateriaalit kuin myös mainonnan toteutus. Näin kampanjaa pystytään myös kokonaisvaltaisesti kehittämään ja muokkaamaan, ja tärkeät opit saadaan talteen myös seuraavaa kertaa varten. Tiedämme mistä puhumme, olemmehan tehneet aikoinaan koko Suomen ensimmäisen TikTok-mainoksen!

Voit olla meihin yhteydessä tällä lomakkeella tai vaikka soittamalla suoraan Villelle: Ville Helenius, Sales Director | +358 (0) 40 563 2351, ville.helenius@dingle.fi

Henna Purmonen

Kirjoittaja Henna on markkinointimaagikko, joka taikoo yli 15 vuoden digimarkkinointikokemuksellaan ongelmista ratkaisuja – oli kyseessä sitten some, data tai mainonta.

Hennan erityiskyky on vääntää kauniita rautalankaorigameja monimutkaisista bisnesongelmista niin, että kaikki ymmärtävät miksi ja miten asioita tehdään.

Edellinen
Edellinen

Hyvä TikTok-video: Millainen sisältö toimii TikTokissa ja mikä ei?