Sosiaalisen median trendit 2025 – miten menestyä somessa?

Millainen somesisältö nyt trendaa, mitä sisältöjen suunnittelussa kannattaa huomioida ja millaisiin muutoksiin varautua? Lue vinkit vuoden 2025 sometrendeihin.

Uusi vuosi, uudet kujeet somessa. Sosiaalisen median markkinointi kehittyy jatkuvasti, ja myös vuosi 2025 tuo tullessaan uusia trendejä, mahdollisuuksia ja muutoksia. Tekoälyn vastavetona kiinnostaa nyt autenttisuus, aitous ja yhteisöllisyys – vain muutamia mainitaksemme.

Tässä muutama trendi, joka kannattaa pitää mielessä vuoden 2025 somen sisältökalenteria suunnitellessa.

TikTok haltuun vuonna 2025

Jos et vielä ole TikTokissa, nyt on sen aika. TikTok on edelleen selkeästi eniten kasvava somekanava sekä Suomessa että joka puolella maailmaa. Vaikka TikTokin tulevaisuus USA:ssa on vaakalaudalla, ei sovelluksen valtaa voi sivuuttaa.

TikTok tavoittaa erityisen tehokkaasti nuoret kohderyhmät, ja se toimii niin hakukoneena, opetuskanavana kuin ostosvinkkienkin antajana (TikTok made me buy it!), sekä tietenkin viihdyttäjänä. TikTokin kaupallinen potentiaali on valtava – oletko jo osannut hyödyntää sitä?

Dingle auttaa alkuun TikTokissa, tarvitsit sitten apua sisältöstrategiaan, TikTok-sisällöntuotantoon tai TikTok-mainontaan. Tutustu käteviin TikTok-paketteihimme.

Finnkinon TikTok-tili sai ensi-iltansa asiakkaanamme.

Pidempi video voi olla parempi

TikTokin ja Instagramin lyhyet vertikaalivideot viihdyttävät, ja niiden koukuttavuus, helppous ja nopeus jylläävät edelleen sisältöjen kulutuksessa.

Samalla näkyy kuitenkin jo vastaveto: pidempien videoiden, pidemmän tekstin ja kuvapostauksien suosio on jälleen kasvussa. Instagram ja TikTok tukevat koko ajan pidempiä videoformaatteja, ja TV-sarjojen kaltaiset, pitkät ja episodimaiset sisällöt ovat kasvava trendi sosiaalisessa mediassa. Ihmiset janoavat syvempiä tarinoita, kaipaavat nostalgiaa ja haluavat tietää, mitä seuraavaksi tapahtuu.

Netflixin suosion myötä ihmiset ovat tottuneet binge-sisältöön, ja sarjamaisuus luo odotuksia. Sosiaalisen median markkinoija voi hyödyntää tätä luodakseen samanlaisia koukuttavia kokemuksia esimerkiksi Instagramin Reelsien, TikTokin ja YouTuben parissa.

Pidempien, sarjamaisten videoiden strategia voi parantaa yleisöjen sitoutumista ja uskollisuutta. Se voi myös vahvistaa brändin tarinankerrontaa tehokkaasti. Tärkeää kuitenkin on, että sisältö on tarpeeksi kiinnostavaa – ja siinä Dingle auttaa mielellään.

UGC ja UAIGC-sisällöt avuksi

Käyttäjien luoma sisältö eli UGC, User Generated Content, on koko ajan kasvava työkalu brändeille ja oleellinen osa somesisältöjä. Esittelemällä käyttäjien luomaa sisältöä (ja kannustamalla sen luomiseen) autetaan rakentamaan yhteisöä ja luottamusta. Käyttäjien tuottama sisältö on myös kustannustehokas tapa kasvattaa sitoutumista, uskollisuutta ja sisältöjen julkaisumääriä. Ota avuksi esimerkiksi uudelleenjulkaisutoiminnot (mm. repostaaminen ja rinnakkaisjulkaisut) ja nappaa asiakkaiden testimoniaalit mukaan sisällönsuunnitteluun.

Nyt tulevat myös UAIGC-sisällöt – eli User AI-Generated Content. Käyttäjien luoma tekoälypohjainen sisältö on nouseva trendi markkinoinnissa, tuoden mukanaan uudenlaista vuorovaikutusta. UAIGC yhdistää käyttäjien luovuuden ja tekoälyn tehokkuuden, ja se mahdollistaa uudenlaisen henkilökohtaisuuden.



Sosiaalisen median SEO

Some ei ole vain viihdettä, vaan etenkin nuoremmille kuluttajille sosiaalinen media toimii hakukoneen tavoin. SEO onkin saanut uuden merkityksen: miten huomioit avainsanat some-sisällöissäsi, entä millaisen sisällön yhteydessä sinun kannattaa näkyä?

Myös käyntikorttimaisuus on tärkeää, sillä monesti kuluttaja etsii tietoa yrityksestä juuri somekanavista. Onko tietoa tarjolla ja onko se ajan tasalla? Mitkä kanavat ovat yrityksellesi relevantteja ja ovatko ne ajan tasalla?

Mikrovaikuttajat ja nanovaikuttajat kasvavat

Internet on tehnyt maailmasta pienemmän, mutta ironisesti nyt sisällöissä korostuu myös uudenlainen paikallisuus.

Megavaikuttajien sijaan nyt trendaavat mikrovaikuttajat, ja globaalien uutisten ohella kaivataan tietoa siitä, mitä omilla kotikulmilla tapahtuu. Kyse on autenttisuuden, personoidun sisällön ja yhteisöllisyyden kaipuusta.

Oletko miettinyt, miten itse voisit hyödyntää mikrovaikuttajia some-markkinoinnissa? Dingle koordinoi myös vaikuttajayhteistöitä ja esimerkiksi PR-lähetyksiä – kuten vaikkapa asiakkaallemme VCT:lle.

Tekoäly tehostaa ja personoi

Tekoälystä on tulossa arkipäivää digitaalisessa sisällöntuotannossa. AI generoi yhä enemmän kuva- ja tekstisisältöä, jolloin todellisen ja feikin rajat hämärtyvät.

Toisaalta tekoäly on myös loistava työn ja sisällöntuotannon tehostaja ja luovuuden sparraaja. Sen avulla saa luotua niin tekstiä, kuvia kuin vaikkapa ääntäkin.

Tekoäly tehostaa sisältöjen tuotantoa, mutta voi parantaa myös käyttäjien kokemusta: tekoäly on nimittäin loistava apuri sisältöjen personointiin, ja siitä yleisöt tykkäävät.

Asiakkaallemme VCT:lle toteutettu asiakastyö, jossa videon ääni on tehty teköälytyökalua hyödyntämällä.

Sosiaalinen shoppailu kasvaa

Kaikki on vain klikkauksen päässä, myös kirjaimellisesti. Verkosta ostaminen on entistä näppärämpää, ja etenkin digisisältöjen parissa ja somessa houkutuksiin tulee tartuttua helposti. TikTokin ja Instagramin kaltaiset alustat muuttuvat yhä enemmän ostospaikoiksi, ja klikattavat tuotteet sekä Aasiassa jo kauan suositut live shopping -lähetykset tekevät ostamisesta sujuvampaa.

Somealustat parantavat ostosominaisuuksiaan, jolloin käyttäjät voivat ostaa tuotteita ja varata palveluita suoraan sovellusten kautta. TikTokin ja Amazonin integraatiosta odotetaan mullistusta. Oletko miettinyt, miten itse voisit parantaa tuotteiden näkyvyyttä somessa?


Audion merkitys

Äänien merkitys tulee korostumaan brändeillä ja esimerkiksi somessa yhä edelleen. Audio on intiimi ja tehokas tapa viestiä ja rakentaa brändiä, joten sitä ei kannata aliarvioida!

Yksi osoitus audion voimasta on podcastien ja äänikirjojen megasuosio. Myös äänihakujen oletetaan kasvavan vuonna 2025 – miten se vaikuttaa copyihin ja somen SEO:n?

Tekstitysten lisäksi voice overeita ei kannata unohtaa missään some-tekemisessä. Sisältö voi rakentua myös äänen ympärille. Äänellä voidaan luoda helposti erilaisia maailmoja ja tunnelmia, ja ääni on osa myös brändin luomista. Entä milloin käyttää kanavan ääntä, milloin omaa äänimaailmaa? Miltä oma yrityksesi kuulostaa?

Dinglen kautta onnistuvat myös podcast-tuotannot, ja ääni on olennainen osa some-tuotantojamme. Kurkkaa vaikka nämä asiakkaamme Vaasan Sähkön hauskat eläinvideot, tai kuuntele Findukselle tekemämme Pulla-ASMR-video?


Findukselle asiakastyönä tehty lämminhenkinen ja aisteja kutkutteleva Pulla-ASMR.

Pelillistä ja osallista

Metaversumi ei ehkä vielä ole täyttä todellisuutta, mutta AR:n ja VR:n kehitys jatkuu edelleen. Lisätty todellisuus (Augmented Reality, AR) ja virtuaalitodellisuus (Virtual Reality, VR) tuovat kampanjoihin uusia ulottuvuuksia, mahdollistaen käyttäjille interaktiivisia elämyksiä. Yleisöt kaipaavat osallistamista, pelillistämistä ja viihdyttämistä – tällaiset toiminnot auttavat myös rakentamaan yhteisöllisyyttä.

Teknologisen kehityksen tuomat mahdollisuudet eivät ole ainoa tapa tuoda sisältöihin koukuttavuutta. Myös alustojen omat toiminnot kehittyvät, ja osallistavia toimintoja kannattaa käyttää sisällöissä ahkerasti. Lähde leikkiin mukaan ja kokeile rohkeasti uutta – kurkkaa inspiraatioksi vaikka asiakkaallemme Atrialle toteuttama pinaattilettufiltteri.

Atrialle toteuttamamme interaktiivinen pinaattilettufiltteri.


Aitous, inklusiivisuus ja vastuullisuus

Kuluttajat odottavat brändeiltä vastuullisuutta. Kestävyyteen ja yritysvastuuseen keskittyvät kampanjat houkuttelevat sitoutuneita yleisöjä.

Tekoälyn ja valeuutisten aikakaudella halutaan autenttisuutta, läpinäkyvyyttä ja rehellisyyttä. Sliipatun ja etäisen some-ilmeen sijaan nyt kaivataan aidon näköistä sisältöä, johon voi samaistua. Mediasisällöissä inklusiivisuus ei ole enää trendi, vaan itsestäänselvyys. Erilaiset kehot, etniset taustat, ikäryhmät, sukupuolet ja vammaisuudet ansaitsevat näkyä. Entä onko vaikkapa verkkosivusisältöjesi saavutettavuus ajan tasalla?

Vastuullisuus on yhä tärkeämpi osa viestintää, eivätkä sitä vaadi vain yleisöt ja maailman tilanne, vaan myös EU-viranomaiset CSRD-direktiivien ja viherpesusääntelyn astuessa voimaan vuonna 2025. Vastuullisuus ei myöskään tarkoita pelkästään ekologisia arvoja, vaan laajempaa sosiaalista vastuullisuutta. 

Todellisten tekojen lisäksi tarvitaan oikein valittuja sanoja, jotta yritysten viesti tulee kuulluksi ja kantaa hedelmää.




Dingle on luova sometoimisto, jossa sisällöt, tunne ja digimainonnan osaaminen yhdistyvät. Rakennamme ratkaisun tarpeidesi mukaan, sisältöstrategiasta ja konseptisuunnittelusta aina kanavakohtaisiin sisältöihin, niiden optimointiin ja tulosten raportointiin asti.

Jos kaipaat sisältökumppania, jonka kanssa yhteistyö on paitsi tuloksellista myös hauskaa, voit olla meihin yhteydessä tällä lomakkeella tai vaikka soittamalla suoraan meidän Villelle: Ville Helenius, Sales Director | +358 40 563 2351 | ville.helenius@dingle.fi

Voit myös tutustua aiempiin töihimme ja asiakkuuksiimme täältä!

Seuraava
Seuraava

Se on täällä taas – nimittäin se aito ja alkuperäinen Dinglen Somekalenteri!